30 مارس 2023- تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که علاوه بر اصلاح سبک زندگی، مصرف مکمل کورکومین باید گزینه ای برای کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی باشد.

بررسی چتری[1] و متاآنالیزهای به روز شده از کارآزمایی های تصادفی کنترل شده (RCTs) نشان داد که مکمل کورکومین، شاخص توده بدنی(BMI)، وزن بدن (BW) و دور کمر (WC) را کاهش می دهد، به ویژه در بزرگسالان مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرم متابولیک، یا چاقی. آنالیزهای زیر گروهی نشان داد که بیشترین تاثیر مکمل کورکومین بر شاخص‌های تن‌سنجی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد چاق دیده می شود.

محققان خاطرنشان کردند که فرمولاسیون هایی که فراهمی زیستی کورکومین در آنها افزایش یافته است، باید بر ترکیبات کامل یا عصاره‌های کورکومین ترجیح داده شوند تا میانگین اثر درمانی این مکمل افزایش یابد.

در حال حاضر، مکمل های گیاهی دارویی برای درمان چاقی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. زردچوبه یکی از رایج ترین گیاهانی است که به عنوان مکمل غذایی یا یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به دلیل خواص ضد چربی خون، ضد دیابت، ضد سرطان، ضد التهاب و آنتی اکسیدان آن، قرن ها به عنوان یک داروی سنتی در آسیا استفاده می شود.

کورکومین، فعال ‌ترین ترکیب زیستی موجود در ریزوم زردچوبه است که دارای خواص پلیوتروپیک و فعالیت‌های دارویی، مانند تعدیل شرایط اکسیداتیو و فعالیت ضد التهابی است. محدودیت اصلی استفاده از آن، فراهمی زیستی کم آن است که به دلیل جذب ضعیف، حذف سریع سیستمیک و متابولیسم سریع این ماده است. از این رو، تلاش‌هایی برای افزایش فراهمی زیستی مکمل خوراکی آن با توسعه ی سایر اشکال حامل های دارویی مانند نانوذرات، کمپلکس‌های فسفولیپید، میسل‌ها یا با افزودن برخی مواد، انجام شده است. کورکومین برای کاهش وزن و کاهش عوارض مرتبط با چاقی پیشنهاد شده است.

استفاده از کورکومین بر اساس نتایج مثبت چندین کارآزمایی در چند سال گذشته در حال رشد است. این یافته ها هنوز قطعی نیستند زیرا دوزها و فرمول کورکومین ممکن است برای هر بیمار متفاوت عمل کرده باشد. با توجه به شواهد قابل توجه در مطالعات پیشین، دکتر Chanita Unhapipatpong، و همکارانش از بیمارستانKhon Kaen در تایلند با انجام یک بازنگری چتری و متاآنالیز به روز شده ازRCT های موجود، به ارزیابی اثر مکمل کورکومین بر شاخص های آنتروپومتریک پرداختند.

برای این منظور، محققان مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزهای  RCTها را شناسایی کردند. متاآنالیزهایی که تاثیر مکمل‌های کورکومین را بر وزن بدن، نمایه توده ی بدنییا دور کمر ارزیابی کرده بودند، در این تجزیه و تحلیل جدید گنجانده شدند. تجزیه و تحلیل های زیر گروهی با فرمول کورکومین، شدت چاقی، و انواع بیماران، طبقه بندی شد.نویسندگان 14مقاله ی مروری(SRMAs) با 39مقاله ی تصادفی کنترل دار(RCTs) مجزا با درجه بالایی از همپوشانی را در این مرور چتری، وارد کردند.

جستجو از آخرین جستجویSRMA های گنجانده شده در آوریل 2021 تا 31 مارس 2022 به روز شد. نویسندگان 11 RCT اضافه را یافتند که در مجموع تعدادRCT ها به 50 عدد رسید. از این تعداد، 21RCT  در معرض خطر بالای سوگیری در نظر گرفته شدند.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· مکمل کورکومین به طور قابل ملاحظه ای وزن بدن، نمایه ی توده ی بدنی و دور کمر را با میانگین تفاوت(MDs) به ترتیب 0.24- کیلوگرم بر متر مربع، 0.59- کیلوگرم و 1.32- سانتی متر کاهش داد.

· فرمولاسیون مکمل کورکومین با فراهمی زیستی تقویت شده، وزن بدن، نمایه ی توده ی بدنی و دور کمر را بیشتر کاهش داد، به ترتیب با میانگین تفاوت0.26-کیلوگرم بر متر مربع، 0.80- کیلوگرم و 1.41- سانتی متر.

· اثرات قابل توجهی نیز در زیر گروه های بیماران، به ویژه در بزرگسالان مبتلا به چاقی و دیابت مشاهده شد.

محققان نوشتند: مکمل کورکومین به طور قابل توجهی شاخص‌های تن‌سنجی را بهبود می‌بخشد و فرمول‌هایی که فراهمی زیستی آنها افزایش یافته است، تاثیر قوی تری را ارائه دادند.

آنها نتیجه گیری کردند که مصرف مکمل کورکومین به همراه اصلاح سبک زندگی باید گزینه ای برای کاهش وزن باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/curcumin-supplementation-beneficial-for-weight-loss-in-obese-and-diabetic-people-109225

 



[1]یک مرورچتری شواهدی را از چندین مرور موجود جمع آوری می کند و یکی از بالاترین سطوح شواهد را ارائه می دهد. با امکان مقایسه آسان بین سایر مرورها به طور جداگانه، مرور چتری ممکن است به یک سوال گسترده تر پاسخ دهد و می تواند برای مقایسه مداخلات و تدوین دستورالعمل ها مفید باشد.